top of page

Burgemeester Katja Gabriëls krijgt zitje in federaal parlement


Burgemeester Katja Gabriëls (Open Vld) volgt Alexander De Croo op in het federale parlement. Ze werkte veertien jaar achter de schermen op het kabinet. "Dit is een kans die ik met beide handen grijp. Al wordt het natuurlijk een hele organisatie."


Het aantreden van een nieuwe regering brengt ook enkele opvolgers naar de parlementen. Burgemeester Katja Gabriëls volgt in de kamer Alexander De Croo op die vicepremier wordt in regering Michel I. "Ik wist dat er een kans was dat ik een plekje zou krijgen in de kamer, maar het blijft toch nog altijd afwachten", zegt Gabriëls. "Ik ben fier dat ik Alexander De Croo mag opvolgen in het parlement en ik heb er echt 'goesting' in om het met de slogan van de campagne te zeggen."


Bevoegdheden

Naast haar functies in de gemeentepolitiek, werkt Gabriëls ook al veertien jaar op het kabinet. "De voorbije drie jaar zat ik op het vicekabinet van Alexander de Croo. Daar volgde ik alles op wat met justitie te maken had. Daarvoor werkte ik op het kabinet van Dirk Van Mechelen. De voorbije jaren heb ik dus heel wat ervaring opgedaan. Nu mag ik op de voorgrond treden en zal er volledig voor gaan. Dit is een kans die ik met beide handen neem en waar ik me honderd procent voor zal inzetten." Gabriëls zal zeker al de komende vijf jaar in het federale parlement zetelen. Over haar bevoegdheden wordt pas volgende week beslist. "Mijn voorkeur gaat naar justitie, begroting of financiën. Vanuit mijn functie als burgemeester lijkt de bevoegdheid binnenlandse zaken me wel interessant."

Organisatie

Die functie als burgemeester blijft ze ook de komende jaren gewoon verder uitvoeren. "Er zitten wel meer burgemeesters in de kamer en Berlare is nu ook niet zo'n hele grote gemeente. Maar het wordt natuurlijk wel een hele organisatie. Want ook voor mijn kinderen wil ik graag nog wat tijd vrij maken", aldus het kersverse Kamerlid.

Bron: Het Laatste Nieuws

Auteur: KDBB


bottom of page